X
تبلیغات
★...الفبای ازدواج موفق...★ - شناخت سندروم قاعدگی(پیش از پریود)
و من آياته ان خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا اليها

 اگر مردان (و هم چنین زنان) در این مورد  اطلاعاتی داشته باشن  بدون شک  برای همسر شون  یک خوشبختی محسوب میشه. چرا که ، خیلی از روابط زناشویی در این مواقع تیره و تار میشن  چون  اکثر مردان از این مشکل همسرانشون بی خبرند و این مساله تا کنون زندگی های بسیاری رو  آسیب زده .

 

سندروم قاعدگی(پیش از پریود) چیست؟

این مسئله  حدود یک هفته پیش از قاعدگی اتفاق می افتد و شامل علایم زیاد و خاصی هست(از جمله چاقی،ورم اندامها،ورم شکم،درد غدد پستانی،بی حوصلگی،پرخاش،حملات گریه،افسردگی، احساس تنهایی و اینکه کسی دوستش ندارد و ....)

علائم:

 علائم  قاعدگی یا پی ام اس مجموعه ای از علائم و عوارض است که معمولا 7 تا 10 روز پیش از قاعدگی در تعداد زیادی از زنان رخ می دهد.این عوارض معمولا تا 24 ساعت پس از شروع قاعدگی بهبود میابد.

پی ام اس قسمتهای متفا وتی از بدن را تحت تاثیر قرار میدهد که بسته به آن، زنان هریک، از عوارض خاصی رنج میبرند.

 غالبا عوارض مشاهده شده عبارتند از :

دردناکی و تورم پستانها،افزایش وزن،سردرد،انقباض عضلات،تورم شکمی،اشتهای مفرط به غذا، تشنگی ،تهوع، درد مفاصل ، جوشهای صورت، سرگیجه،حساسیت زیاد از حد به درد و از اینها گذ شته  عوارض روانی مثل :  زودرنجی، خواب آلودگی ، خستگی،اضطراب،ستیزه جویی، پرخاشکری،حملات ناگهانی گریه.


در اینجا  علائم رو یکبار به صورت دسته بندی  نوشته  و البته یاد آوری می شه که داشتن همه علائم رایج نیست .

درد بدن(سردرد،گرفتگی عضلانی،خستگی و کوفتگی)
احتباس آب(افزایش وزن،تورم اندامها،دردناک شدن پستانها)
خلق و خوی منفی(افسردگی،گریه کردن،احساس تنهایی و تحریک پذیری)
تغییرات رفتاری(کاهش کارایی،دشواری در تمرکز،کاهش هماهنگی حرکتی)
احساس خفگی،مور مور شدن ،دشواری در تمرکز

این مسئله  در زنان 25 تا 45 سال شایعتره و شایعترین علائمش هم  روحی روانی است.

 داشتن حد اقل 5 علامت از علائمی که گفته شد  نشاندهندهی  پی ام اس است.که متاسفانه بسیاری از خانمها آن را جز لاینفک از قاعدگی میدونن و اصلا بیان نمیکنند!

  سبب شناسی:

 ببینیم این مساله از کجا ناشی میشه:

ناکافی بودن سطح پروژسترون یا نارسایی در تخلیه پروژسترونی در زنانی که دارای این سندروم هستن دیده شده.حالا این قضیه باعث میشه تا سطح یک پروتئین خاص هم کاسته بشه و اون کاهش پروتئین مسئول عوارض عصبیه.


پیشگیری و درمان

 

 یک سری توصیه  وجود داره که  اگر رعایت بشه تا حد زیادی از اضطراب و افسردگی و عوارض دوره ی پیش از قاعدگی کاسته میشه:

1- حد اقل سه بار در هفته و به مدت 20 دقیقه،یا برقصید یا پیاده روی کنید و یا دوچرخه سواری!

2- مصرف ویتامین ب6 باعث کاهش قابل توجه افسردگی پیش از پریود میشه.بین دو دوره به صورت هفتگی یک آمپول ب کمپلکس ب 12 تزریق کنید.

3- چربی و نمک سر سفره را از غذای خود حذف کنید.نمک باعث احتباس آب در حفره شکمی در دوره پریود میشه.لا اقل هفته آخر قبل از شروع دوره نمک را به حد اقل برسونید.مصرف چربی در به هم زدن تعادل دو هورمون استروژن و پروژسترون نقش داره.پس ضمن کاهش کلی سعی کنید آخرین هفته قبل پریود خیلی خیلی کم مصرف کنید.

و اما یه چیز مهم:


باید دونست  که مصرف کافئین و تئوفیلین در هفته آخر پیش از پریود عامل مهمی در عوارض روحی روانی هست.پس در این هفته مصرف کاکائو، شکلات ، چایی نبات ، قند های تصفیه شده(شکر)...شیرینی تر..ممنوع و مصرف چای تا 3 فنجان کوچک اشکال نداره.

اما خوردن قهوه که اتفاقا رایج شده وقت پریود خانومها میخورن برای اینکه  خونریزی کمتر بشه کلا غدقن میباشد

بهتره از نانهای سبوس دار استفاده بشه  تا ویتامین ب6 کافی به بدن  برسه.
گنجاندن روزانه نیم لیتر از شیر و محصولاتش در برنامه روزانه ضروریه.
قطع نمک سر سفره و استفاده کم ، هنگام پخت.
گنجاندن میوه و سبزیجات در برنامه غذایی.

برای خانومهایی که پی ام اس دارن بهترین روغن روغن پامچال است.اگر ندارید آفتابگردان استفاده کنید اما از ذرت استفاده نکنید !

استفاده از گوشت قرمز را هم باید در هفته آخر کم کنید و بیشتر مرغ و ماهی میل کنید.


ضمنا :

 برای این دردها از دم کرده گل گاو زبان استفاده کنید خیلی کمک میکنه.

 این نوید رو هم باید داد  که بعد از زایمان دردهای پریود خیلی کم خواهد شد.

+ نوشته شده در  جمعه هجدهم دی 1388ساعت 14:49  توسط م ح م د (دوستدار انسانیت) 

 


جدیدترین قالبهای بلاگفا


جدیدترین کدهای موزیک برای وبلاگ